Automatyczna i manualna
W Polsce większość samochodów wyposażona jest w manualną (ręczną, tradycyjną) skrzynię biegów. Skrzynia liczy zazwyczaj pięć biegów (choć teraz w samochody mają już nawet skrzynie sześciobiegowe) i bieg wsteczny. Umiejscowienie biegów jest zwykle takie samo, chociaż tutaj różnice mogą dotyczyć biegu wstecznego, który znajduje się przed innymi biegami lub za nimi. Czasami wbicie biegu wstecznego wiąże się także z podniesieniem specjalnego pierścienia, który znajduje się na lewarku. Skrzynie biegów to elementy samochodu, które są bardzo eksploatowane – w końcu zmiany biegów to podstawa w jeździe samochodem. Dlatego też mają one tendencje do zużywania się lub psucia. Warto dbać o ten element samochodu, bo jego całkowite popsucie unieruchamia zupełnie auto. Zagranicą (głównie w Ameryce) popularne są auta z automatycznymi skrzyniami biegów. Jazda samochodem wtedy jest praktycznie bezobsługowa. W Polsce również (w ostatnim okresie) coraz większe grono użytkowników aut skłania się ku zakupowi auta z tak zwanym „automatem”. Do jazdy samochodem z automatyczną skrzynią biegów trzeba się przyzwyczaić, ale podobno później ciężko jest wrócić do ręcznego przerzucania biegów. Naprawy i ewentualne awarie związane z automatyczną skrzynią biegów są jednak nieco droższe od tych związanych ze skrzynią manualną. Tutaj jednak nie można dokonać jednolitego podziału na to, co jest lepsze, a co gorsze – wszystko zależy od upodobań kierowcy.
Komentarze