You are here:  / Budowa / Wózki widłowe, a dozór techniczny

Wózki widłowe, a dozór techniczny

Wszystkie wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podlegają dozorowi technicznemu. Wynika to z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2003, które to wprowadziło zmieniany w rodzaju urządzeń technicznych objętych dozorem technicznym (Dz. U. Nr 28 Poz. 240).

W związku z tym powstał szereg obowiązków prawnych wobec wielu osób. Zacznijmy od importera, na którego nałożono obowiązek uzgadniania wniosków importowych w zakresie typów oraz ilości sztuk sprowadzanych widlaków. Sprzęt  nie posiadający odpowiedniej dokumentacji nie będzie miał prawa wjechać na teren kraju. Jeżeli już urządzenia znajdą się w kraju, następnie użytkownik ma obowiązek zgłosić i zarejestrować wszystkie użytkowane wózki widłowe w odpowiednim rejonowym Urzędzie Dozoru Technicznego oraz przestrzegania wymagań UDT w zakresie eksploatacji oraz konserwacji. W przypadku zakupu nowych wózków ich użytkowanie jest możliwe dopiero po wcześniejszym odbiorze eksploatacyjnym przez UDT w danym miejscu pracy. Kolejny obowiązek ma każdy operator wózka widłowego, który powinien posiadać odpowiednie uprawnienia do kierowania tego typu maszynami. Następnie oddając sprzęt do serwisu trzeba się upewnić czy nasz technik serwisowy również posiada uprawnienia wydane przez UDT. Badanie techniczne widlaków przeprowadzane jest przez Inspektora UDT. Podczas takiego badania sprawdzane jest:  dopuszczalne zużycia wideł, opon, łańcuchów; poprawność działania układu hamulcowego i kierowniczego; nominalny czas utrzymania ładunku; szczelność układu hydraulicznego; mocowanie fotela i pasów bezpieczeństwa; poprawność działania sygnalizacji dźwiękowej, oświetlenia i oznakowania wózka, a także dokumentacja wózka m.in. ważności przeglądu w Dzienniku Konserwacji Wózka.